Preview

The Scientific Notes of the Pavlov University

Advanced search

Psychological maintenance as an integrated approach to prevention and correction of professional burning out of the medical staff

https://doi.org/10.24884/1607-4181-2014-21-1-92-94

Abstract

The syndrome of professional burning out is a complex of symptoms and signs evidenced in various negative psychic conditions at individual, interpersonal and organizational levels. It is formed owing to a long mismatch between the requirements of the professional environment and the resources of the expert. Analysis of the preventive and correctional programs as a psychological assistance showed insufficiency of such approach. Creation of preventive and correctional programs within psychological maintenance from the position of involution of professional resources, taking into account the theoretical - methodological basis (the concept, the purposes, tasks, system approach, criteria of efficiency) and the subjective-personal resources of counteraction directed at activization to burning out at all stages of professional development is progressive.

About the Authors

V. S. Kucher
Санкт-Петербургский государственный университет; Научно-исследовательский институт детской онкологии, гематологии и трансплантологии имени Р.М. Горбачевой
Russian Federation


N. E. Vodopyanova
Санкт-Петербургский государственный университет; Научно-исследовательский институт детской онкологии, гематологии и трансплантологии имени Р.М. Горбачевой
Russian Federation


References

1. Акарачкова Е.С. Хронический стресс и нарушение профессиональной адаптации // Журн. неврол. и психиатрии. - 2011. - №5. - С. 56 - 59.

2. Бабанов С.А., Михайлов В.И. Синдром эмоционального выгорания у медицинских работников // Вестник неврол., психиатрии и нейрохирургии. - 2012. - сент. - С. 70 - 77.

3. Бардиер Г., Ромазан И., Чередникова Т. Психологическое сопровождение естественного развития маленьких детей. - 2-е изд. - СПб.: Стройлеспечать, 1996. - 90 с.

4. Битянова М.Р. Организация психологической работы в школе. - М.: Совершенство, 1997. - 298 с.

5. Водопьянова Н.Е. Профилактика и коррекция синдрома выгорания: методология, теория, практика. - СПб.: СПбГУ, 2011. - 160 с.

6. Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Стресс-менеджмент: настоящее и будущее // Психологическое обеспечение профессиональной деятельности: теория и практика / под ред. проф. Г.С. Никифорова. - СПб.: Речь, 2010. - 816 с.

7. Кучер В.С. Релаксационные мероприятия в структуре психологического сопровождения медицинского персонала. Психология развития и стагнации личности в рамках современного обществ // I Международ. науч. Интернет-конф.: Материалы конф. (Казань, 19 февр. 2013 г. ) / сост. Д.Н. Синяев. - Казань, 2013. - 225 с.

8. Лукьянов В.В. Защитно-совладающее поведение и синдром «эмоционального выгорания» у врачей наркологов, их коррекция и влияние на эффективность лечения больных: автореф. дис.. д-ра мед. наук. - СПб., 2007.

9. Решетова Т.В., Жигалова Т.Н. Синдром выгорания медицинских работников и возможности учебного процесса для его профилактики // Медицина XXI век. - 2007. - № 6 (7). - С. 88 - 90.

10. Решетова Т.В., Мазурок В.А., Жигалова Т.Н. Эмоциональное выгорание, астения и депрессия у медицинских и социальных работников - ресурсы коррекции // СЗГМУ им. И.И. Мечникова СПб. - С. 105-111.

11. Фокина Т.Ю. Личностно-психологические аспекты синдрома эмоционального выгорания у врачей-стоматологов: автореферат. - М., 2009.

12. Чутко Л.С., Сурушкина С.Ю., Никишена И.С. и др. Коррекция клинических проявлений синдрома эмоционального выгорания // Журнал неврол. и психиатрии. - 2009. - № 2. - С. 66 - 68.

13. Maslach C., Goldberg J. Prevention of burnout: new perspectives // Applied and Preventive Psychology. - 1998. - Vol. 7. - P. 63 - 74.


Review

For citations:


Kucher V.S., Vodopyanova N.E. Psychological maintenance as an integrated approach to prevention and correction of professional burning out of the medical staff. The Scientific Notes of the Pavlov University. 2014;21(1):92-94. (In Russ.) https://doi.org/10.24884/1607-4181-2014-21-1-92-94

Views: 1059


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1607-4181 (Print)
ISSN 2541-8807 (Online)