Preview

The Scientific Notes of the Pavlov University

Advanced search

Evaluation of the level of the competence development in the field of disease prevention and healthy lifestyle among medical students

https://doi.org/10.24884/1607-4181-2014-21-1-75-79

Abstract

The principles of competent approach in the teaching of the medical university students in the disease prevention and healthy lifestyle are given in the article. For the formation of competence in the disease prevention and healthy lifestyles the pedagogical integral technology is used, developed by integrating content and disciplines of the medical education and Physical Culture. Further formation of competences in the preventive medicine and healthy lifestyle is being accomplished through the project method of teaching based on active projects. Advantages of the assessment of the competence of the medical university students in disease prevention and healthy lifestyle in the form of an authentic representational portfolio are given in the article. Modern assessment activity in education is focused on personal achievements of students, which may be reflected in different versions of portfolio. Authentic assessment is the most convenient and reliable in the case of the competence assessment, since it focuses primarily on the practical results of activity takes into account and promotes initiative, personal potential of the student, provides an opportunity to see the results and to obtain an assessment of achievements, allows not only to generate individual educational trajectory, but also to monitor the level of development of the educational content. The article reveals the content of the authentic representational portfolio and provides recommendations on its design and evaluation.

About the Author

N. V. Sivas
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


References

1. Бабенко П.А. Проблемы модернизации в вузовской практике системы подготовки врачей // Пед. ин-т ЮФУ. 2006. URL: rspu.edu.ru/rspu/science/conferences/conference_ped/section_1/babenko_p.doc (дата обращения 9. 03. 2012). (дата обращения 11. 11. 2012).

2. Бочагов О.В. Один из инновационных методов оценки компетенций студентов // Инвестрегион. 2010. № 2. URL: http://www.v-itc.ru/investregion/2010/02/index.php (дата обращения 11. 11. 2012).

3. Васюков И.Л., Волков А.Н. Портфолио как инструмент самоорганизации, самопознания, самооценки, саморазвития и самопрезентации студента. Череповец: Череповец. гос. ун-т, 2005. URL: http://www. proza.ru/texts/2005/03/23-57.html (дата обращения 11. 09. 2009).

4. Вербицкий А.А. Основания для внедрения компетент-ностного подхода в образование // Инновации в образовании. 2009 г. № 8. URL: http://in-exp/ru/arhive/206-kompetent-podhod.html (дата обращения 13.10.2013).

5. Григорьев В.И., Давиденко Д.Н., Чистяков В.А. Компетентностный подход к проектированию индивидуальных образовательных траекторий физического развития студентов // Ученые записки ун-та им. П.Ф. Лесгафта. - 2011. -№ 1 (71). - С. 35-41.

6. Зимняя И.А. Ключевые компетенции - новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. - 2003. - № 5. - С. 34-42.

7. Иванова Л.А. Новые формы оценивания учебных достижений студентов педагогических специальностей: web-портфолио // Вестник Иркут. регионального отделения Академии наук высшей школы России. - 2010. - № 1 (16). -С. 70-75.

8. Новикова Т.Г., Пинская М.А., Прутченков А.С., Федотова Е.Е. Портфолио в профильном обучении (анализ зарубежного опыта) // Профильная школа. - 2005. -№ 5. - С. 46-48.

9. Пальцев М.А., Денисов И.Н., Чекнев Б.М. Высшая медицинская школа России и Болонский процесс. - М., 2005. - 248 с.

10. Погодин В.В. Дидактические условия формирования компетентности в области физической культуры учащихся профессиональных училищ: дис.. канд. пед. наук. - Ульяновск, 2007. 326с.

11. Путин В.В. Речь на заседании Государственного совета «О развитии образования в Российской Федерации» 24 марта 2006 г.

12. Раздорская О.В. Портфолио как метод управления индивидуальной образовательной траекторией студента / Курский мед. ин-т. URL: http://rspu.edu.ru/rspu/science/conferences/conference_ped/section_7/razdorskaia.doc (дата обращения 24. 03. 2012).

13. Фокина В.Н. Методические рекомендации по формированию портфолио студента современной гуманитарной академии. М., 2007. URL: http://www.muh/ru/.Docs/content/080325MRPdoc (дата обращения 30.11.2012)

14. Hutmacher W. Key Competencies for Europe // Report of the Symposium. Council for Cultural Co-operation (CDCC). -Strasbourg, 1997. - P. 119-125.


Review

For citations:


Sivas N.V. Evaluation of the level of the competence development in the field of disease prevention and healthy lifestyle among medical students. The Scientific Notes of the Pavlov University. 2014;21(1):75-79. (In Russ.) https://doi.org/10.24884/1607-4181-2014-21-1-75-79

Views: 963


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1607-4181 (Print)
ISSN 2541-8807 (Online)