Preview

The Scientific Notes of the Pavlov University

Advanced search

Social and physiological peculiarities and professional orientation of medical students

https://doi.org/10.24884/1607-4181-2015-22-4-51-54

Abstract

The article describes personality features, self-regulation patterns and professional orientation of medical students. It represents the results of the study conducted among the fourth year students. The sample is characterized with high enough behavior regulation, extraversion, high learning potential, flexible thinking, following intuition and personal opinion in profession choice. High anxiety as personality feature and stress vulnerability is typical for female students; independence tendency is typical for male students.

About the Authors

O. V. Toussova
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


A. M. Shaporov
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


O. V. Pavlova
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


G. G. Lebedeva
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


E. R. Isaeva
Первый Санкт-Петербургский государственный медицинский университет имени академика И.П. Павлова
Russian Federation


References

1. Афонькина Ю.А. Становление профессиональной направленности в развитии человека. - Мурманск: МГПИ, 2001. - 180 с.

2. Исаева Е.Р. Новое поколение студентов: новые проблемы и новые подходы к обучению // Современное образование: содержание, технологии, качество: Материалы XIX международ. науч.-метод. конф., 24 апр. 2013 г. - СПб.: СПбГЭТУ “ЛЭТИ” им. В.И. Ульянова (Ленина), 2013. - С. 15-17.

3. Исаченкова Л.Б. Учебная мотивация студентов географического факультета МГУ имени М.В. Ломоносова // Вестник Москов. ун-та. Сер. 20: Педагог. образование. - 2010. - № 2. - С. 37 - 49.

4. Копысова Л.А. Психолого-педагогические основы развития мотивации профессиональной деятельности обучающихся в вузах // Вестник СПбГУ. Сер.: 12. - 2010. Вып. 2. - С. 305 - 310.

5. Тюсова О.В., Лебедева Г.Г., Исаева Е.Р. Психологопедагогические технологии обучения в формировании профессиональных компетенций будущего врача // Инновации в здоровье нации: Материалы всеросс. науч.-практ. конф. с международ. участием. - СПб., 2013. - С. 349.

6. Скворцов Н.Л. Психологическая адаптация студентов к обучению в медицинском вузе // Психиатрия и современное общество: Материалы III съезда психиатров и наркологов Республики Беларусь. - Минск, 2009. - С. 90 - 92.


Review

For citations:


Toussova O.V., Shaporov A.M., Pavlova O.V., Lebedeva G.G., Isaeva E.R. Social and physiological peculiarities and professional orientation of medical students. The Scientific Notes of the Pavlov University. 2015;22(4):51-54. (In Russ.) https://doi.org/10.24884/1607-4181-2015-22-4-51-54

Views: 972


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1607-4181 (Print)
ISSN 2541-8807 (Online)